Nieuwkoop – We gebruiken dagelijks water, gas en stroom. Wat moet u doen als één van deze voorzieningen voor een langere tijd uitvalt? Op de gemeentelijke website wordt e.e.a. uitgelegd.
Water
Zorg dat u voldoende water voor drie dagen in huis hebt en een aantal lege, schone flessen of een jerrycan. Per persoon is er vier liter water per dag nodig. Als het waterbedrijf werkzaamheden aankondigt, kunt u van tevoren uw bad of extra flessen met drinkwater vullen. Op de website van Oasen vindt u meer informatie over storingen en werkzaamheden aan het waterleidingnetwerk.
Gas
Zorg dat u weet waar in uw huis de hoofdgaskraan zit en hoe u deze kunt afsluiten. Ook is het handig om te weten welke apparaten in uw huis gas gebruiken en hoe u ze kunt afsluiten.
Stroom
Laat bij een stroomstoring uw koelkast en vriezer zo lang mogelijk gesloten. Haal de stekkers van al uw apparaten uit de stopcontacten. Dit voorkomt schade aan de apparaten op het moment dat de uitval is verholpen. Bent u afhankelijk van stroom of vindt u het belangrijk altijd over elektriciteit te beschikken? Dan kunt u overwegen een noodaggregaat aan te schaffen.
Op de website van Liander vindt u meer informatie over storingen en werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnet. U kunt een stroom- of gasstoring melden bij het gratis Nationaal Storingsnummer Stroom en Gas: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar).
Bij een langere uitval van water, gas of stroom
Zorg dat u altijd genoeg spullen zoals water en kaarsen in huis hebt als u enige tijd zonder gas, water of stroom zit. Bent u hulpbehoevend of kent u iemand die extra hulp nodig heeft? Maak afspraken met familie of buurtgenoten. Valt gas, water of stroom voor een langere tijd uit, dan krijgt u informatie via het Twitteraccount @VRHM. Ook kunnen de crisiswebsite: hollandsmiddenveilig.nl en calamiteitenzender Omroep West (89.3 FM) worden ingezet.
Bron: www.nieuwkoop.nl