De Shortlist VNO Nieuwkoop
Dit voorjaar hebben Jan Hardenberg en Marnix Zwart met een brede delegatie
vakspecialisten bij de gemeente om tafel gezeten om de lijst met actiepunten door te
spreken. Afgelopen week hebben we een update ontvangen van de voortgang.
Over de herinrichting van de Hertog van Beijerenstraat hebben we het al gehad, voor
wat betreft de verkeerskundige kant. Andere aspecten, zoals het optimaliseren van de
hemelwaterafvoer, krijgen nog een vervolg. Dergelijke aspecten hangen
vanzelfsprekend samen met de uiteindelijke herinrichting.
De aanpassingen bij de kruising Hertog van Beijerenstraat – Stobbeweg om de
zichtlijnen te verbeteren en zodoende de veiligheid te verhogen zullen versneld worden
uitgewerkt qua materiaalkeuze en dergelijke, zodat vooruitlopend op dat project ook
een vergelijkbare situatie op de kruising Stobbeweg – Harsweg op dezelfde wijze kan
worden verbeterd. Zo bereiken we bovendien uniformiteit, wat ook de veiligheid ten
goede komt.
De herinrichting/optimalisatie van de multifunctionele stroken tussen rijbaan en private
terreinen wordt door de gemeente opgepakt in de planperiode 2026 – 2030. We
hebben bedongen dat wij daarop vooruitlopend als ondernemers ideeën zullen
inbrengen. Het huidige gebruik is verspreid over het bedrijventerrein tamelijk
rommelig en daardoor zeker niet efficiënt in het benutten van de ruimte. Deels komt
dat door de diversiteit in inrichting. Er zijn allerlei markeringen in gebruik met
verschillende ‘functies’. Waar op de ene plek een parkeervak is aangeduid, betekent op
een andere plek dezelfde markering dat een inrit moet worden vrijgehouden. Dat kan
beter. Inmiddels hebben we van de gemeente een goede inrichtingstekening van de
huidige situatie ontvangen, zodat we dat na de zomer kunnen oppakken.
Het vrachtwagenparkeren wordt breder opgepakt dan alleen Bovenland. Dat is een
complexe opgave, waarbij wij de vinger aan de pols houden. Er is op dit moment nog
geen zicht op een concrete oplossing.
Klimaatadaptatie staat ook hoog op de agenda bij de gemeente. Daar is een
afzonderlijk project van gemaakt, omdat ook dit onderwerp integraal met de
herinrichting moet worden meegenomen. Een complicerende factor is dat niet alle
oplossingen die elders werken, op Bovenland minder succesvol kunnen zijn door de
hoge grondwaterstand. Waterdoorlatende halfverharding met ook groen is niet op
iedere locatie succesvol. We willen met elkaar de ervaringen elders gebruiken om tot
een goede aanpak te komen die bijdraagt aan het voorkomen van hittestress en het
verminderen van wateroverlast bij piekbuien.
De brug van de Stobbeweg naar de Ringdijk staat pas voor 2055 in de planning. Het
lijkt ons niet gewenst om de verkeersveiligheid op de brug en bij het fietspad daarop te
laten wachten. We zullen proberen de ervaringen in het ontwerp van de Hertog van
Beijerenstraat door te vertalen naar praktische, desnoods provisorische verbeteringen
op deze locatie.