Regio/Den Haag – Wie in Zuid-Holland elektrische auto’s wil spotten kan het best terecht in de gemeente Teylingen. 4,9 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch. Daarna volgen Dordrecht en Den Haag als gemeenten met de hoogste ‘EV-dichtheid’. In Maassluis, Hardinxveld-Giessendam en Vlaardingen rijden naar verhouding juist de minste elektrische auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Begin december stonden er in Zuid-Holland 42.940 elektrische personenauto’s geregistreerd, op een totaal van 1.652.752 auto’s. In absolute zin rijden er het meest in Den Haag: 8.377, ruim 2.700 meer dan in Rotterdam. Opvallend is verder dat 734 van de 1003 e-auto’s in de gemeente Teylingen geregistreerd staan op dezelfde postcode, waar ook leasemaatschappij That’s Lease in Sassenheim gevestigd is. De kans is dus groot dat het gros van de in Teylingen geregistreerde elektrische auto’s leaseauto’s zijn, waarvan de berijder niet per se in dezelfde gemeente hoeft te wonen.
Ook Dordrecht, Den Haag en in mindere mate Rotterdam kennen één of meerdere postcodegebieden met opmerkelijk veel elektrische auto’s. Kijken we naar de gemeenten zonder opvallende uitschieters dan doen vooral de gemeenten Lansingerland en Wassenaar het goed.
Diesel populairst in Gorinchem
Waar elektrisch rijden steeds populairder wordt is bij diesel een tegenovergestelde trend te zien. Landelijk rijdt nog minder dan één op de tien auto’s op diesel. Ook in de provincie Zuid-Holland speelt diesel een steeds kleinere rol. Het hoogste percentage dieselauto’s rijdt in de gemeente Gorinchem (11,4 procent), gevolgd door Goeree-Overflakkee met 11,3 procent. Inwoners van Katwijk hebben diesel daarentegen juist het meest afgezworen (4,5 procent).
Laadpaal meest dichtbij in de Randstad
Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.
Slim laden
Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.