Facebook Twitter
    RTV Hollands Midden
    • Home
    • Over ons
      • Programmering
      • TV Gids
      • Verzorgingsgebied
      • Vacatures
    • Programma’s
      • Sterrenshow
      • Klompentoppers
      • Programma terugluisteren
    • Nieuws
      • Agenda
    • Sport
      • Programma voetbalclubs
      • Standen
      • LIVE SCORES
    • Luister online
    • Contact
      • Prikkers
      • Verzoekjes
      • Reclame
    Facebook Twitter
    RTV Hollands Midden
    Home»Nieuws»Duidelijk communiceren: De belangrijkste lessen
    Nieuws

    Duidelijk communiceren: De belangrijkste lessen

    4 april 2023Bijgewerkt:22 maart 2023

    Regio – Hoe communiceer je als overheid duidelijk en zorg je voor een heldere dienstverlening? Gebruiker Centraal, de organisatie achter de Direct Duidelijk Tour, deelt de belangrijkste lessen en inzichten. Misschien wel dé belangrijkste voorwaarde voor duidelijke communicatie is écht met aandacht naar de ander luisteren.

    Woman holding megaphone on color background

    Direct geleerd, duidelijk gedaan is een bundeling van de geleerde lessen uit de Direct Duidelijk Tour. Dit is een serie webinars over duidelijke communicatie en dienstverlening voor overheden. Het staat boordevol tips en praktijkvoorbeelden die simpel en snel zijn toe te passen. Direct geleerd, duidelijk gedaan is online te raadplegen, overzichtelijk per hoofdstuk.

    Luister echt

    Volgens de samenstellers is een van de belangrijkste voorwaarden voor duidelijke communicatie dat je écht met aandacht naar de ander luistert. Diegene waar je mee communiceert, is immers een mens met vragen, problemen en behoeften. Neem er daarom de tijd voor.

    Onderzoek en test

    Wie de dienstverlening en communicatie van een organisatie wil verbeteren, is zo slim om onderzoek te doen onder gebruikers. Daarbij is het belangrijk om er achter te komen wat de inwoners wensen of nodig hebben. Test ook van te voren bij gebruikers of de communicatie duidelijk overkomt, zo luidt het devies.

    Ervaringsdeskundigen

    De makers geven ook de tip om ervaringsdeskundigen te betrekken en hen te vragen naar hun mening. ‘Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt.’

    Veel gemeenten doen dit al, zoals Stein, de ‘Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland 2021’. Stein erkent het belang van inclusie en luistert goed naar ervaringsdeskundigen om de toegankelijkheid op alle vlakken te vergroten binnen de gemeente, vertellen medewerkers van de gemeente in deze aflevering van de rubriek Goed voorbeeld.

    Schrijf begrijpelijk

    Duidelijke taal behelst meer dan schrijven op B1 niveau. Het gaat ook over rekening houden met je doel en je lezers, zorgen voor een duidelijke opbouw en samenhang, het gebruiken van begrijpelijke woorden en zinnen. Net als tijd maken voor een laatste controle. In het boek wordt ook een hoofdstuk gewijd aan juridische teksten. Die zijn vaak onnodig ingewikkeld.

    Gebruik beeldtaal

    Goed beeld zet kracht bij en kan tekst soms zelfs overbodig maken. Slecht gekozen beeld kan de boodschap juist vertroebelen. ‘Wees je daarom altijd bewust van het belang én het effect van beeld in je communicatie.’

    Stuur zorgvuldig op gedrag

    Gedragsexperts zijn het erover eens dat op gedrag sturen mag. Het kan nuttig zijn om je communicatie en dienstverlening te verbeteren. Zolang je het maar zorgvuldig doet en er open over bent.

    Intern communiceren

    Duidelijk communiceren doe je niet alleen richting de buitenwereld, maar is ook van belang binnen de eigen organisatie. De wijze waarop je communiceert in interne documenten en berichtgeving verdient net zoveel aandacht.

    Gemeentelijke gids

    De VNG maakte onlangs een handreiking die gemeenten helpt helder en begrijpelijk te communiceren met inwoners en bedrijven. ‘Bij een ingewikkelde tekst zullen veel lezers afhaken. Communiceer je als gemeente via heldere en transparante teksten dan komt de boodschap beter en sneller over, en zullen er minder vragen komen.’

    nieuws nieuws. gemeente
    Deel: Facebook Twitter Email WhatsApp

    Gerelateerde berichten

    Een vergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen

    6 juni 2023

    Verhuurders opgelet: nieuwe verplichtingen per 1 juli 2023!

    5 juni 2023

    Extreem weer leidde in 2022 tot recordschade van 886 miljoen euro

    4 juni 2023

    RTV Hollands Midden
    "Het Hollandse Hart van de Regio"

    Postbus 8
    2460 AA Ter Aar
    0172 604016
    info@rtvhollandsmidden.nl

    RTV Hollands Midden
    RTV Hollands Midden

    De Omroep van Nieuwkoop, Ter Aar, Langeraar, Papenveer, Korteraar, Nieuwveen, Zevenhoven, Vrouwenakker, Noordeinde, Noorden, Noordse Dorp, De Meij, en Woerdense Verlaat.

    Dé omroep van Nieuwkoop

    Post adres

    Postbus 8
    2460 AA Ter Aar
    0172 604016
    info@rtvhollandsmidden.nl

    Facebook Twitter
    • Privacy reglement
    • Privacy statement
    © 2023 RTV Hollands Midden. Designed by Webeyes.

    Vul hierboven je zoekterm in en klik op Enter. Druk Esc om te annuleren.