Herinrichting Hertog van Beijerenstraat
In 2024 staat de herinrichting van de Hertog van Beijerenstraat gepland. De
voorbereidingen zijn in volle gang. Eerder al hebben wij de toezegging gekregen dat
wij nauw betrokken zouden worden. Dat heeft nu concrete inhoud gekregen. We
worden als ondernemers zorgvuldig bij het project betrokken.
De herinrichting richt zich op drie onderwerpen:
– Het maken van een doorgaande route Westkanaalweg – Hertog van
Beijerenstraat (waardoor het deel Westkanaalweg richting Ter Aar de status van
‘zijweg’ krijgt.
– Het verbeteren van de veiligheid en oversteekbaarheid bij de aansluitingen met
de Landlustweg en de Paradijsweg.
– Verbeteringen in het wegprofiel.
Vandaag heeft de projectleider van RoyalHaskoningDHV aan Jan en Marnix de eerste
versie van het schetsontwerp gepresenteerd.
We hebben met elkaar het gehele project doorgenomen. Op onderdelen hebben we
doorgevraagd op motivatie en benadrukt welke randvoorwaarden voor ons van belang
zijn. Ook hebben we een aantal suggesties gedaan die meegenomen zullen worden in
het ontwerp.
Wij hebben benadrukt dat we het van groot belang vinden dat alle ondernemers op
bedrijventerrein Bovenland rechtstreeks geïnformeerd worden en inbreng kunnen
hebben, en dat vooral ook de direct betrokkenen aan de Hertog van Beijerenstraat heel
concreet worden aangehaakt in het proces. Dat verzoek is door de gemeente omarmd.
Er volgt niet alleen een bijeenkomst waarin het project zal worden toegelicht aan alle
geïnteresseerden op ons bedrijventerrein, maar vooruitlopend daarop zal de gemeente
samen met RoyalHaskoningDHV de direct betrokken ondernemers afzonderlijk
benaderen. Wij hebben bovendien de suggestie aan de hand gedaan om uit die laatste
een kleine klankbordgroep te formeren. Het is natuurlijk aan die ondernemers zelf of
zij daar wel of niet voor voelen.
Wat ons betreft is vooral de voorgestelde aanpak van kruisingen en oversteekplaatsen
hoopgevend. Er zijn duidelijke keuzes gemaakt die de veiligheid verhogen.
Een knelpunt voorzien we op een aantal plekken waar door historisch gegroeide
situaties het wegprofiel moeilijk te optimaliseren en veiliger te maken is, met name op
die plekken waar ondernemers op eigen terrein haaksparkeren hebben ingericht. Dat
zijn de belangrijke locaties om één-op-één met de betrokken ondernemers te
bespreken. Het is hoopgevend dat dat inderdaad de bedoeling is. Ook met andere
relevante stakeholders zal nog worden gesproken. Wij waren in de rij van gesprekken
de eerste.
De input van alle gesprekken zal ongetwijfeld leiden tot aanpassing van het
schetsontwerp.
Wij zullen vanuit het kernteam parkmanagement in ieder geval in alle stappen worden
betrokken, zodat wij ook kunnen bijdragen in de communicatie en waar nodig
bijsturing van het proces, zoals we ook vanochtend hebben gedaan