Regio – Er worden in Nederland inmiddels meer e-bikes verkocht dan ‘gewone’ fietsen. Al met al zijn er inmiddels meer dan drie miljoen e-bikes op de weg in Nederland. Dat brengt veel vragen van huidige en toekomstige gebruikers van de elektrische fiets met zich mee. Je leest bijvoorbeeld regelmatig berichten over het brandgevaar van de fietsaccu. Gebeurt dat inderdaad zomaar: een brandende accu? En hoe vaak dan? Wat kun je doen om de risico’s te verminderen?
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom een aantal tips, voor zowel thuis als onderweg.
Brandgevaar lithium-ionaccu’s
De accu van de e-bike is, vrijwel zonder uitzondering, een lithium-ionaccu. Lithium is het lichtste metaal op aarde, kent een grote capaciteit en een relatief lange levensduur. Juist daarom wordt het veel gebruikt. Het nadeel is echter dat het, in combinatie met de ook in de accu’s verwerkte stoffen mangaan, kobalt en nikkel, eenvoudig ontbrandt en zwaar giftig is. Maar lithium-ionaccu’s zijn dankzij het voortschrijden van de techniek de laatste jaren ontegenzeglijk beter en veiliger geworden. Het gebeurt nog maar zelden dat er in een nieuwe accu kortsluiting ontstaat. We gebruiken met z’n allen echter ook nog veel oudere accu’s.
Komt een incident met een accu vaak voor?
Hoe vaak fietsaccu’s brand veroorzaken, wordt niet geregistreerd. Het Verbond van Verzekeraars heeft geen cijfers, de brandweer evenmin. Wel noteerde de Stichting Salvage, die namens de verzekeraars eerste hulp biedt aan ‘particulier en zakelijk gedupeerden van een brand’, dat in 2020 3,7 procent van de branden veroorzaakt werd door accu’s of batterijen. Daarbij zijn echter ook incidenten met onder meer laptops en telefoons meegenomen.