Uit het (Groene) hart gegrepen: Laadpalen.
Nieuwveen – In de serie “uit het (groene) hart gegrepen pakt onze columnist/verslaggever/presentator Theo Leliveld de pen op en laat zijn licht schijnen over zaken met zijn visie. Soms ongepolijst, maar altijd met de beste intenties ventileert hij zijn levenservaring. Wij willen dit onze lezers en volgers niet onthouden…
Laadpalen
Maar hoe kom ik nu bij laadpalen terecht?
Wel, energiebedrijf Eneco maakt reclame voor haar elektrische laadpalen en heet u ‘welkom in de nieuwe wereld’.
Want naast gemak van zo’n paal bij je eigen huisdeur of oprit, zou zo’n installatie bij uw bedrijf een grote mate van gastvrijheid, dus klantenbinding betekenen voor bezoekende klanten en relaties.
De milieubewuste automobilist – of is het fiscaal bewustzijn? – wil een plug-in, liefst volledig elektrisch.
Vroeg of laat gaan we allemaal aan de stekker, of meneer Musk met zijn Tesla nu wel of niet failliet gaat ondanks dat hij weer 1,8 miljard heeft binnen gehengeld.
Op het gebruik van fossiele brandstof staat binnen afzienbare tijd de ‘doodstraf’.
En minstens zo ‘fout’ is het wanneer we iemand met mevrouw of meneer aanspreken; want de schoonheid die de ene mens onderscheidt van de andere zit kennelijk echt vanbinnen.
Over enkele maanden is Youp van ’t Hek de enige die dingen nog gewoon bij de naam mag noemen, zoals hij een tijdje terug in zijn column een bruine meneer duidde en vermeldde dat we die vroeger neger noemden.
Er is wel wat veranderd de laatste jaren.
Goed beschouwd is het een kwestie van marketing en communicatie.
Dus hoe je het ‘brengt’.
In dat kader over elektrisch gesproken.
Wat andere autofabrikanten als Audi, BMW en Daimler al lang in ‘t geheim hebben voorbereid op dat gebied, werd onlangs door Volvo als een noviteit gepresenteerd.
Een staaltje Volvo dat past in hun structureel ‘gekaapte’ veiligheidsimago.
Immers – geen auto is veiliger – laten ze u denken.
Toegegeven, de destijds tot dan toe bestaande veiligheidsgordels vormden niet echt een bijdrage, maar de wél veilige 3-punts autogordel werd door de Zweden ontwikkeld.
Terug naar laadpalen… hoe pakt zoiets uit?
Als anagram krijg je met enige vrijheid ‘palen laaie’ maar daar wil ik nu niet bij stilstaan, hoewel het in sommige situaties wel tot klantenbinding kan verleiden.
Nee, een laadpaal op je eigen bedrijfsparkeerplaats is zeker efficiënt omdat je bezoek ook in letterlijke zin even kan bijtanken.
Zelf stam ik uit de tijd dat je als bedrijf je bezoek welkom heette met een lekker gebakje bij de koffie of een wat luxer broodje dan ‘normaal’ in de kantine.
En je heette de klant zelf bij de entree welkom en deed persoonlijk uitgeleide ná het bezoek.
Inderdaad, meneer Eneco, dat was de ‘oude wereld’.