Leden binden aan de club betekent dat leden zich thuis moeten voelen, een prettige sfeer kunnen ervaren en buiten het sporten om contacten kunnen leggen met andere leden. Zorgen we voor voldoende nevenactiviteiten uitgaande van wensen en behoefte van de leden? Die vraag kun je altijd blijven stellen…
Seizoenstart
Met nevenactiviteiten wordt bedoeld: alle activiteiten naast het sporten, gericht op het zich verbonden laten voelen met de vereniging. Het concrete doel is het verbeteren van de sfeer tussen de leden.
Een start van een nieuw seizoen is een goede gelegenheid om na een onderbreking alle leden met elkaar in contact te laten komen en om nieuwe leden kennis te laten maken met de andere leden en het kader en om de sfeer van de club te proeven. Het bieden van plezier en ontspanning verloopt anders als door de tak van sport.
Hoe houd je de vereniging levendig?
De vereniging moet er naar streven om vervangende activiteiten aan te bieden bij afgelastingen, winterstop en bijvoorbeeld tussen twee seizoenen e.d. Men staat stil bij jubilea van leden, bestuur of kader vieren en/of het zoveel jarig bestaan van de club vieren. Kampioenschappen en promoties mogen zéker uitbundig gefêteerd worden. Ook het oude jaar uitluiden/ het nieuwe jaar verwelkomen, hoogtijdagen (kerst, Pasen, sinterklaas, naamdag e.d.) zijn momenten om bij stil te staan.
Tijdens de stillere perioden vakantie-activiteiten aanbieden helpt ook. Uitwisseling met een ander soort vereniging zijn eveneens mooie kansen: Badmintonners komen basketballen en een maandje later gaan de basketballers eens proberen hoe je moet badmintonnen.
Er zijn nog veel meer ideeën om je als vereniging te profileren. Denk eens aan het bezoeken van een topwedstrijd met een jeugdteam en misschien is het wel zo leuk na afloop een gesprek proberen te krijgen met een topspeler.
Ook de minder leuke dingen die bij een vereniging horen kun je veraangenamen. Het meehelpen schoonmaken van het sportcomplex met veel mensen met tussen de middag een gezamenlijke lunch.
Het spelen tegen een team lichamelijk of verstandelijk beperkte jongens of meisjes, gevolgd door een bezoek aan de instelling waar ze wonen, is een prachtig initiatief. Het belangrijkste is en blijft werven van nieuwe leden.
Vanuit PR- oogpunt: Meedoen aan activiteiten die je gezamenlijk oppakt met de andere verenigingen, financiële acties ten behoeve van de vereniging en activiteiten ten behoeve van bijvoorbeeld gehandicapten; de derde wereld e.d. doen het altijd goed
Na een wedstrijd livemuziek, zeker doen als het geld op levert, want club moet blijven bestaan. Bij de derby’s in de regio blijven de supporters hierdoor langer aanwezig en dat is altijd goed voor de clubkas. Het is maar een kleine opsomming van vele nog andere mogelijkheden.
Betrokkenheid van de leden
Soms willen mensen invloed hebben op het beleid, procedures of onderwerpen. Eén aspect is echter op elke community van toepassing: Leden willen altijd de ruimte hebben om zich te uiten. Zorg daarvoor, gebruikers moeten het gevoel hebben erbij te horen. Gebruikers willen het gevoel hebben dat ze iets belangrijks doen.
Geloven in een gezamenlijk doel. Mensen zijn meer gemotiveerd deel te nemen aan een community wanneer ze gezamenlijk vechten voor een onderwerp waar zij in geloven, zich van belang voelen of er zelf beter van worden.
Maak een keuze waar je mee aan de slag gaat. Stimuleer leuke teamactiviteiten buiten de wedstrijden en trainingen om. De initiatiefnemer moet betrokken en bevlogen zijn.