Nieuwveen – In de serie “uit het (groene) hart gegrepen pakt onze columnist/verslaggever/
Het voornaamste doel is om in kaart te brengen: Voor wie doe je het? Wat zijn hun behoeften en hoe je hen kunt bereiken? Wat zijn de algemene kenmerken van mijn doelgroep? Om deze doelgroep te specificeren, deel je de inwoners op in herkenbare groepen.
Segmenteren
Dit wordt ook wel het segmenteren van de markt genoemd. Je maakt inzichtelijk voor wie je het doet. Durf hierbij te kiezen, je kunt niet voor iedereen een toegevoegde waarde zijn. Hoe beter je de doelgroep in beeld hebt, hoe meer kans van slagen de uitvoering is. Daarnaast is brede betrokkenheid nodig. Zet daarvoor alle kenmerken van de inwoners op een rij. Niet alleen de algemene kenmerken, maar je kruipt nu echt in zijn huid om zijn behoeften duidelijk te krijgen. Daarna volgt het maken en uitvoeren van een plan van aanpak en het meenemen van alle belanghebbenden. Duidelijk communiceren lukt alleen met betrokkenheid van de inwoners wanneer het binnen de organisatie breed wordt gedragen. Houd bij alle zakelijke activiteiten je doelgroep in je achterhoofd. Bedenk altijd wat hun behoefte is en hoe jij een toegevoegde waarde biedt
Zakelijke activiteiten bepalen
Met deze ijkpersoon in je achterhoofd bepaal je vervolgens alle zakelijke activiteiten. Bedenk altijd wat de inwoners zou doen, als je over gaat tot uitvoering. Richt in deze gevallen je pijlen van je analyse op de omgeving. Op basis van deze informatie weet je of je de aandacht op de juiste groep inwoners richt. Dit inzicht bepaalt ook de te volgen uitvoering. Blijf onderzoek doen naar de ervaringen en wensen van inwoners Weet wat er speelt in jouw doelgroep, meet de tevredenheid van de inwoners en benut deze kennis om je gemeentedienst te verbeteren. Vraag om feedback, zowel via sociaal media als door het houden van enquêtes.
Weet wat er speelt in jouw doelgroep, meet de tevredenheid van de inwoners en benut deze kennis om je dienst te verbeteren De enige manier om achter de behoeften van de inwoners te komen is door dit te vragen. Dat kan door middel van het opstellen van een online enquête of het stellen van enkele gerichte vragen.
Als gemeente is de belangrijkste taak is zichzelf zo goed mogelijk te presenteren en uitmuntende service te leveren zodat de inwoner door mond-tot-mondreclame voor het goede nieuws zorgt en het uitdraagt. Inwoners zijn tevredener, het wekt vertrouwen, het bereik van een boodschap wordt groter en het vergroot de exclusiviteit.