Regio – Maar hoe kom ik nu bij laadpalen terecht? Wel, energiebedrijf Eneco maakt reclame voor haar elektrische laadpalen en heet u ‘welkom in de nieuwe wereld’. Want naast gemak van zo’n paal bij je eigen huisdeur of oprit, zou zo’n installatie bij uw bedrijf een grote mate van gastvrijheid, dus klantenbinding betekenen voor bezoekende klanten en relaties.
Wat andere autofabrikanten als Audi, BMW en Daimler al lang in ‘t geheim hebben voorbereid op dat gebied, werd onlangs door Volvo als een noviteit gepresenteerd.
Een staaltje Volvo dat past in hun structureel ‘gekaapte’ veiligheidsimago.
Immers – geen auto is veiliger – laten ze u denken.
Toegegeven, de destijds tot dan toe bestaande veiligheidsgordels vormden niet echt een bijdrage, maar de wél veilige 3-punts autogordel werd door de Zweden ontwikkeld.
Maar de andere feiten zijn anders.
De airbag van Chrysler en GM sloeg niet erg aan in Amerika en werd daarna pas grootschalig door Mercedes toegepast.
MB was de eerste met kreukelzones die de impact van botsingen deels absorberen.
Het Engelse Jensen was de eerste die mechanisch vliegtuig ABS aanpaste voor toepassing op auto’s; Bosch maakte er samen met Mercedes een elektronisch remsysteem van dat ABS 2 heette, voor het eerst bij de grootste Mercedes toegepast en iets later volgde BMW; Ford was met de grote Scorpio het eerste merk waarbij ABS als standaarduitrusting in élke Scorpio zat. ESP, de inmiddels vanzelfsprekende antislipvoorziening, was een uitvinding van Bosch en ook hier weer realiseerden MB en BMW de eerste toepassing.
Terug naar laadpalen… hoe pakt zoiets uit?
Als anagram krijg je met enige vrijheid ‘palen laaie’ maar daar wil ik nu niet bij stilstaan, hoewel het in sommige situaties wel tot klantenbinding kan verleiden.
Nee, een laadpaal op je eigen bedrijfsparkeerplaats is zeker efficiënt omdat je bezoek ook in letterlijke zin even kan bijtanken.
Zelf stam ik uit de tijd dat je als bedrijf je bezoek welkom heette met een lekker gebakje bij de koffie of een wat luxer broodje dan ‘normaal’ in de kantine.
En je heette de klant zelf bij de entree welkom en deed persoonlijk uitgeleide ná het bezoek.
Inderdaad, meneer Eneco, dat was de ‘oude wereld’.