Uit het (Groene) Hart gegrepen: Zorg voor een blije medewerker.
Nieuwveen – In de serie “uit het (groene) hart gegrepen pakt onze columnist/verslaggever/presentator Theo Leliveld de pen op en laat zijn licht schijnen over zaken met zijn visie. Soms ongepolijst, maar altijd met de beste intenties ventileert hij zijn levenservaring. Wij willen dit onze lezers en volgers niet onthouden…
Zorg voor een blije medewerker
Hoe tevreden zijn jouw medewerkers? Een blije medewerker is essentieel voor een toekomstproof organisatie. Verschillende studies hebben namelijk aangetoond dat tevreden medewerkers productiever, gemotiveerder en beter in staat zijn om te innoveren. Hoe houd je jouw medewerkers blij?
Het belang van een blije medewerker is groter dan je wellicht denkt. Zo blijkt uit onderzoek dat tevreden medewerkers 31% productiever zijn en 37% meer verkopen realiseren.
Blije medewerker? Faciliteer flexibiliteit
Een van de belangrijkste factoren die medewerkerstevredenheid beïnvloedt, is flexibiliteit. Medewerkers voelen zich tevredener in hun werk, als ze de vrijheid en autonomie hebben om hybride te werken, op de tijden die zij willen. Zorgt die flexibiliteit ook nog eens voor meer betrokkenheid en een betere werk-privébalans. Wil je graag meer flexibiliteit en autonomie faciliteren? Maak dan goede afspraken over hybride werken. Wanneer is het belangrijk dat medewerkers wel op kantoor werken? Op welke tijden wil je dat ze sowieso beschikbaar zijn? Houd er rekening mee dat ‘elkaar live zien’ voor veel mensen belangrijk is om een band te creëren met collega’s.
De juiste technische middelen
Hebben jouw medewerkers de juiste middelen en technologieën om efficiënt te kunnen werken op kantoor en op afstand? Er is weinig zo vervelend als een haperende laptop of slechte videoverbinding tijdens een belangrijke online vergadering. Investeer daarom in betrouwbare laptops en gebruiksvriendelijke platforms voor samenwerking en communicatie.
Samenwerken in de toekomst
De manier waarop we samenwerken gaat in de toekomst veranderen. De verwachtingen zijn dat deze trend naar hybride werken doorzet. Hoe kun je hier als organisatie op inspelen?
Samenwerken in de toekomst.
Erkenning en beloning. Uiteraard is het ook heel belangrijk om de prestaties van je medewerkers te erkennen en belonen. Volgens onderzoek zijn bedrijven die dit regelmatig doen 31% procent beter in het behouden van personeel. Geen slecht idee in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt! Het gaat hierbij niet alleen om salaris, maar ook om het vieren van successen. Zorg ervoor dat je medewerkers zich gewaardeerd voelen voor hun inzet. Dat kan met kleine beloningen, het organiseren van leuke teamactiviteiten en het bieden van kansen voor professionele groei.
Open communicatie voor een blije medewerker
Wanneer medewerkers veel thuis aan het werk zijn, is er minder ruimte voor een informeel gesprek, zoals bij het halen van een kop koffie. Hierdoor kan het voorkomen dat ze vooral contact hebben met collega’s en hun directe leidinggevende over operationele zaken.
Het is juist heel belangrijk dat medewerkers de kans krijgen om open te communiceren over hoe het met ze gaat. Medewerkers voelen zich het meest betrokken en tevreden wanneer ze zich gehoord en begrepen voelen door hun managers.
Het is dus slim om regelmatig één-op-één meetings in te plannen om te luisteren naar de behoeften en eventuele zorgen van medewerkers. Hoe open wordt er binnen jouw organisatie gecommuniceerd?
Regelmatig evalueren
Voor een blije medewerker moet je je als organisatie voortdurend inzetten. Evalueer de medewerkerstevredenheid regelmatig met behulp van enquêtes, brainstorm en individuele gesprekken. Zo krijg je inzicht in de behoeften en verwachtingen. Door te luisteren naar hun feedback en deze om te zetten in actie, laat je zien dat hun tevredenheid een prioriteit is voor het bedrijf.
Wil jij graag blije medewerkers? Dan is het belangrijk om een positieve werkomgeving te creëren waar medewerkers flexibel kunnen werken. Ook zijn erkenning en open communicatie een must voor meer betrokkenheid, loyaliteit en betere prestaties.